De basis van het diabetesdieet is een gezonde en gevarieerde voeding op basis van de voedingsdriehoek. Er is wel extra aandacht nodig voor koolhydraten en ook vetten en voedingsvezels zijn van belang.

Bij de oudere populatie wordt het diabetesdieet iets minder streng toegepast, de nadruk ligt op het vermijden van snelle suikers en minder op de vetten (gezien het risico op ondervoeding).

Hierna worden enkele aandachtspunten opgesomd:

  • Vermijd gesuikerde dranken
    • Kies voor light/ zero dranken of voeg zelf zoetstof toe i.p.v. suiker
  • Beperk het gebruik van koek/ snoep/ gebak
    • Diabeteskoeken zijn niet nodig, verkies een gewone droge koek, bv. 2 Maria koekjes; 2 Petit Beurre koekjes, 1 Madeleine,… (= 1 koolhydraatruilwaarde = 12,5g koolhydraten)
    • max. 1x/dag
  • Kies voor suikerarm zoet beleg
    • b.v. zoetstof of verlaagd suikergehalte
  • Kies voor ongesuikerde melkproducten
    • Volle producten zijn wel toegelaten
  • Kies voor zoetstof i.p.v. suiker
  • Fruit: er wordt aanbevolen 2-3 porties fruit te eten, verspreid over de dag
    • 1 fruitportie = 1 koolhydraatruilwaarde:
      • 200 tot 250 g aardbeien, bosbessen, braambessen, zwarte bessen, frambozen, rode bessen, pompelmoes (1stuk), watermeloen, Galia meloen
      • 125 tot 150 g appel (1 middelgrote), kiwi (1 à 2 stuks), peer (1 kleine), sinaasappel (1 stuk), cavaillon, mandarijn (2 stuks), nectarine (1 stuk), perzik (1 stuk), abrikozen, passievrucht (4 stuks), pruim (2 stuks)
      • 100 g ananas (2 à 3 schijven), blauwe en witte druiven (13 stuks), kersen (20 stuks), lychees (8 stuks), mango (een halve), verse vijg
      • 70 g banaan (= een halve)
    • Vermijd alle soorten fruitsappen,.
    • Wanneer u kiest voor fruit in blik of bokaal vermijdt dan deze soorten op siroop. Kies voor fruit op eigen sap of fruit op light siroop.
  • Brood:
    • Kies bij voorkeur voor bruin brood.
    • Probeer het aantal sneden brood bij elke broodmaaltijd bij voorkeur gelijk te houden, dit zal bloedsuikerschommelingen vermijden.
    • 1 pistolet/ sandwich/ koffiekoek = 2 sneden brood
  • Aardappelen, pasta, rijst:
    • Eet steeds een zetmeelcomponent bij de warme maaltijd, anders zal uw suikerspiegel dalen.
    • Richtlijn: ca. ¼ bord
  • Alcohol:
    • Zal de bloedsuikerspiegel laten dalen, combineer dit steeds met een maaltijd.
    • Te beperken tot 1-2 consumpties per dag en 2 dagen/week zonder alcohol.

Auteur: Els Van der Vaet 2019
Meer info? Els.VanDerVaet@azmmsj.be

Was this answer helpful ? Yes / No